Friday, 22 January 2016

~Semulia Imam Syafie…~ [RF.12]



Kakak, kenapa perlu hormat cikgu eh?” Tanya Arif yang berumur 8 tahun.
    Soalan itu kelihatan begitu mudah sekali untuk dijawab, tetapi pernahkah kita terfikir apakah jawapan yang sesuai dan terbaik untuk dilontarkan kepada budak sekecil itu?
    Bagaimana mahu menerangkan kepentingan menghormati guru kepada kanak-kanak berusia 8 tahun? Fahamkah dia nanti?
   Selepas seketika, saya pun bersuara, “Arif, pernah tengok ibu tuang air teh dari teko tak?” Jawab Arif, “Pernah.”
   “Bila ibu tuang air teh, air keluar dari mana, teko atau cawan?” Tanya saya lagi. “Mestilah dari teko,” jawab Arif.
    “Antara teko dengan cawan, yang mana kedudukan dia lebih tinggi bila ibu tuang teh?” soal saya. “Mesti la teko kak. Teko kat atas, cawan kat bawah.” Jawab Arif sambil menggayakan kedudukan teko dan cawan menggunakan tangannya.
     “Hmm…kalau cawan tu lebih tinngi dari teko, boleh tak teh tu masuk dalam cawan?” soal saya lagi. “Mana boleh kak. Macam mana air teh nak jatuh ke atas pula,” jawab Arif tegas.
      “Haa…Kalau Arif nak tahu, hubungan murid dengan guru begitu juga.” kata saya. “Macam mana?” Soal Arif.
     “Ilmu datang dari cikgu, macam air teh datang dari teko juga. Murid menerima ilmu dari cikgu, macam cawan menerima teh dari teko,” balas saya.
      “Oh, maknanya kedudukan cikgu lebih tinggi daripada murid macam kedudukan teko lagi tinggi dari cawan lah kan?” “Betul tu Arif. Kalau murid tak hormat cikgu, umpama murid nak tukar kedudukan. Jadi, kalau murid tak hormat cikgu dan nak duduk kat atas, rasanya boleh tak murid tu dapat ilmu dari cikgu?” Soal saya sambil menaikkan kening.
     Arif diam tidak memberikan komen.
     “Ha, sebab tu la! Murid yang tidak menghormati cikgunya, nanti dia takkan dapat kuasai ilmu yang diturunkan oleh cikgunya,” balas saya.
       “Habis tu, kalau tak hormat cikgu, nanti boleh jadi bodoh la eh?” Soal Arif dengan nada bimbang.
       “Mungkin juga,” jawab saya dengan senyuman sinis.